Full fart i pulkbacken


Jag gillar bilder med lite fart. Har läst att man kan panorera med motivet och använda lite längre slutartider, för att få de klassiska fartbilderna med huvudmotivet skarpt men med bakgrunden i kraftig rörelseoskärpa. Nu är jag ju aldrig och ser motorkross, speedway och liknande sporter, så jag har inte sett någon möjlighet att testat denna teknik i praktiken. När jag här om dagen passerade pulkbacken i Lida och ser dessa fartdårar, inser jag att det är ett perfekt tillfälle att testa panorering för att försöka få bilder med lite fart.
För att få maximal rörelse i bilden använde jag mitt 55-200mm objektiv med maximal zoom, ställde sedan kameran i läge ”Shutter priority” med slutartid på 1/40. Jag började följa åkaren redan från toppen och försökte hålla den på samma punkt i sökaren under hela färden, sen tog jag 1-3 bilder per åk. Fick lite väl många suddiga bilder, så jag snabbade upp slutartiden något till 1/50 och då blev det bättre bilder.
Det krävde några åkare innan jag fick in flytet, och även då blev många bilder lite suddiga. Men jag kan rekommendera att ta med kameran till pulkbacken och testa detta, för jag tycker att resultatet blev riktigt bra.

4 reaktioner till “Full fart i pulkbacken”

  1. Fina bilder! Killen med blå jacka blev väl skarpast, men röda jackan var en roligare bild.

    Som tumregel brukar ju man säga att det är svårt att hålla tillräckligt stilla när slutartiden är längre än 1/brännvidden sekunder. Man får då räkna med den brännvidd som det motsvarar i 35mm-formatet, så i ditt fall ca 1/300s. Självklart blir det då svårt att få skarpa kort på 1/40s och även 1/50s.

    Med bildstabilisering talas det om att man kan klara 4-8ggr längre tider handhållet. Antar att du använt det här? Men den kan kanske bli förvirrad av att du rör kameran?

    Nästa gång kan du ju prova att stå närmre men använda kanske 55mm brännvidd. Kanske gör att pulkaåkarna tycker att du tränger dig på i o f s.

      1. Hej!

        Har precis köpt mig en D3100. Kan du beskriva hur du gör med panoreringen, försöker ta pingis bilder på min son till hans hemsida men det blir suddigt!
        Står inte i handboken!

        Tack på förhand!

        Marina

      2. Vet inte om det är panorering du vill göra, då endast det rörliga objektet blir skarpt medan allt annat blir suddigt. Men jag kan i alla fall kort summera hur jag tog bilderna ovan i pulkbacken. Jag ställde kameran i läget ‘S’ som är slutartids prioritering och valde en slutartid på 1/50. Sedan följde jag med åkaren från toppen och försökte hålla dem i mitten av bilden hela vägen, under åket tog jag bilden medan jag fortsatte att följa med. På så sätt rör sig bakgrunden relativt kameran och blir suddig, medan åkaren är ”stilla” relativt kameran och blir skarp.
        För pingis gissar jag att du har problem med att racket och bollen blir suddig? Om så är fallet så måste du använda kortare slutartider, så prova ”sport”-läget, räcker inte det så kan du prova använda ”S”-läget och använda så kort slutartid som möjligt. Höj eventuellt ISO-talet till 1600 eller 3200 (du kan pröva Hi1 och Hi2 också men de blir väldigt brusiga) om det inte är tillräckligt ljust i lokalen (med mer ljus kan du ha kortare slutartider). När du får bilder som är skarpa, kan du experimentera med att sänka ISO-talet, då lägre ISO ger mindre brus, så man vill inte ha högre ISO än vad som krävs. Men sen för pingis kan det ge lite action i bilderna att ha just handen/racket och bollen lite suddiga, så länge spelaren i övrigt inte är allt för suddig.

        Men läs gärna min resencion av From Snapshots to Great shots, det är en bok som är till för oss som är nya inom fotografering och som gärna ville ha en mer utförlig manual. Nu är den på engelska, bara så man är medveten om det.
        Kan även rekommendera att besöka NikonForum.se ett otroligt trevligt forum för alla, från oss nybörjare till riktiga proffs. Så om du inte får till det enligt mina förslag (jag är ju trots allt rätt ny själv inom fotografering), så ställ gärna frågan till folket på NikonForum. Där finns det trevliga foto-proffs som brukar vara villiga att svara på frågor som denna.

Jag tycker det är jättekul med kommentarer, så skriv gärna en rad.