Skrapar på ytan, lite info om bländare


Ljung i snö – Stor bländare ger bilden en mjuk bakgrund

Det finns många aspekter av fotografering, så väl estetiska som praktiska. Här tänkte jag gräva lite i den teoretiska delen, mer specifikt kring teori rörande bländare. Jag visste redan innan jag köpte en systemkamera att bländar reglerar hur mycket ljus som kommer in genom objektivet och når sensorn. Detta tillsammans med slutartiden och iso-talet, dvs känsligheten på sensorn, är det som avgör hur exponeringen av bilden blir. Så långt allt väl. Men sen har vi andra saker, som varför siffrorna har en sådan konstig numrering och vad anger de? Hur stor skillnad är det mellan bländare f/1.4, bländare f/4? Var har detta för inverkan på bilderna?

Vi börjar med att titta på följande formel:
PI*(f/2N)^2
där f anger objektivets bränvidd, N är bländarvärdet och Area är ljusinsläppet.
Vi ser då att vi delar med bländaren och att vi dessutom tar kvadraten på resultatet. Skillnaden mellan bländare f/1.4 och f/4 ser inte ut att vara så stor när man bara ser på siffrorna, men om vi i stället tänker att vi delar ett värde med 1.4 eller med 4 blir det tydligt att det innebär en betydande skillnad. Följande bild över relationen mellan olika bländare visar detta väldigt tydligt:
Illustration över bländarvärden
Tittar man vidare på formeln för bländare kan man faktiskt gissa sig till förklaringen till den lustiga valet av bländarvärden. Ett bländarsteg är ungefär 1.4, mer exakt √2. Genom att använda just √2 som bländarsteg så kommer ljusinsläppet att fördubblas. Så kom ihåg att varje gång du ändrar bländaren ett steg dubblar eller halverar du ljusinsläppet. Med denna information ser vi lätt att mellan f/1.4 och f/4 är det 3 bländarsteg, vilket innebär att vi har 8 gånger mer ljus vid bländare f/1.4 än vi har vid bländare f/4.

Men vad betyder detta rent praktiskt då? För mig som novis inom fotografering tänker jag främst på två saker där jag känner att den här informationen är användbar:

  1. Skärpedjupet. Detta regleras ju av bländaren, stor bländaröppning ger kortare skärpedjup medan mindre öppning ger ett större skärpedjup. Så med denna information är det lättare att inse att om man vill ha en vackert suddig bakgrund, på exempelvis ett porträtt, är en bländare på f/1.4 att föredra framför f/3.5 (som är den maximala bländaren för standardoptiken som kommer med D3100, Nikkor 18-55mm f/3.5-f/5.6).
  2. Fotografering inomhus utan blixt. Det är självklart viktigt med ett stort ljusinsläpp när man vill fotografera utan blixt inomhus, inte minst om det är lite skum belysning. Med informationen ovan insåg jag hur stor skillnad det var på ljusinsläpp, genom att använda en optik med f/1.4 kan jag fota med ca 6 ggr så lite ljus som med mitt Nikkor 18-55mm f/3.5-f/5.6

Efter att ha tagit in ovanstående information om bländare, samt fått möjligheten att testa en Nikkor 50mm f/1.4 så ligger numera en ljusstark glugg på min önskelista. Jag kan nämna att Nikkor 50mm f/1.4 var en riktigt trevlig glugg för att fotografera människor, men för mig lutar det ändå åt Nikkor 35mm f/1.8 för att få med lite mer av omgivningen vilket jag tror passar mig bättre.

Önskas mer läsning om bländare så finns det mer information i Wikipedias artikel om Aperture

4 reaktioner till “Skrapar på ytan, lite info om bländare”

  1. Kul att läsa om dina äventyr i fotodjungeln!

    Tips: Nikkor 50mm f/1.8 är ett mycket bra objektiv och betydligt billigare än f/1.4.

    Men ska man bara ha ett objektiv med fast brännvidd när man går runt med kameran, så är det nog snarare 35mm. Med de mindre DX-sensorerna ger ju 35mm ungefär samma utsnitt som 50mm ger för stora sensorer och 35mm-film.

    Och i övrigt: Jag har ett Sigma 10-20mm, vilket ger stora kreativa möjligheter. Finns just nu till fyndpris på Blocket ( http://www.blocket.se/stockholm/Sigma_10_20mm_till_nikon_31817537.htm?ca=11&w=3 ). Det är det objektiv jag använder näst mest.

    Det jag använder allra mest är tveklöst Nikkor 35-70mm f/2.8 som jag hittade för 1500:- på Blocket. Täcker behovet i massor av situationer, och ger otroligt fin bildkvalitet.

    1. Tack för infon, det är alltid bra med lite input kring olika objektiv… problemet är bara att det finns så många roliga 🙂
      10-20mm har jag dock inte tittat på tidigare, kanske är något att kolla upp. Har du FX eller DX sensor?

    2. Det billiga Nikkor 50mm f/1.8 är dock inte för instegsmodellerna av Nikon (som D3100) då det inte är ett AF-S. D3100 har ju ingen autofokus motor i huset. AF-S modellen av den gluggen har inte lika fördelaktigt pris, även om det fortfarande är billigare än 50mm f/1.4.

      1. Ah, där har du ett aber. Synd.

        Jag har D90. DX-sensor, men AF-motor. Just AF-motorn var viktig för mig, dels för att jag redan hade flera gluggar som krävde det, dels för möjligheten att kunna köpa åldrande gluggar av god kvalitet för kaffepengar på Blocket. 35-70mm f/2.8 är ju just en sådan. Hade det suttit AF-motor i den hade den legat mycket högre i pris.

        Här är en bild jag blev rätt nöjd med, tagen med denna optik: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2102203.htm?set=mp

Jag tycker det är jättekul med kommentarer, så skriv gärna en rad.